Utstilling: THE LAND

lørdag 18. november 2017 kl. 14:00

Ron Haselden

THE LAND

lysskulptur

Britiske Ron Haselden bor og arbeider i London og i Plouër-sur-Rance, Frankrike. Han studerte skulptur ved Edinburgh College of Art (1961-66). Haselden underviste i skulptur ved Kunstakademiet ved Reading University og grunnla faget «mixed media» tidlig på syttitallet. I løpet av sin kunstnerkarriere har han mottatt mange priser og utmerkelser fra ulike organisasjoner. Han er også innkjøpt til private og offentlige samlinger som The Arts Council of Great Britain, The London Arts Board, The Henry Moore Foundation, The British Council, The RSA Art for Architecture Award Scheme, Alliance Française, Régional d’Arts Contemporain (FRAC) de Brétagne og Bibliothèque nationale de France.

Haseldens bruker lys som konstruksjon i sine skulpturer, samt fotografiske elementer og video. De tredimensjonale arbeidene varierer fra små arbeid til store produksjoner som kan involvere opptil 400 deltakere og som foregår i større byer i Europa. Noen skulpturer er permanent installert i offentlige rom i hele Storbritannia, mens andre arbeid oppstår og installeres i gallerier eller i begrensede tidsperioder ute i landskap.

På Hå gamle prestegard fikk Ron Haselden ideen å lage et eget prosjekt med fokus på landbruket og bøndene på Jæren. Opprinnelig hadde prosjektet tittelen The Farmers. Det ferdige prosjektet har fått tittelen The Land. Utgangspunktet for prosjektet er tegninger laget av bønder på Jæren og elever fra landbruksskolen og fra ungdomsskolen. Om prosessen rundt prosjektet sier han: «I thought I knew Norway, but the landscape around Hå Gamle Prestegard took me by surprise. The tension between the ancient landscape and contemporary life is immediately evident. It is a battleground, fought by human endeavours to cultivate a resistant terrain. It is made obstinate by the monumental spillage of ancient glacial boulders across the flatlands which lead down to the unending beaches of the North Sea, challenging the flourishing of agriculture and animal husbandry. However, the constant movement of massive farm tractors and machines along the country lanes give the impression that all is well, under control.

 In response to this environment and it inhabitants I am producing a labyrinthine large-scale light-work in the gallery. It choreographs my impressions of these events through the voices of local people, whom I asked to make small drawings of their experiences of living, working, and being educated in this unique environment

Utstillingen står til og med den 21. januar 2018.

Legg til hendinga i din kalender